Oktatási szakkasszisztens szakmai jegyzetek ágazati alapvizsga után

Forrás: Saját tanáraim: GDPR szabályzat miatt csak monogramot írok: J. Z.  

Pedagógia: 

Oktatás fogalma:

- Pedagógiai értelemben a tudatos intézményesített formában történő tudás átadása.


Hétköznapi értelemben:  

- Információ

- Tudás

- Nagyobb mennyiségben történő

- Rendszeres időintervallumban való átadása


Oktatás célját:

- A követelmény rendszerek és a központi oktatási programok szabályozzák

- A célok jelentősen eltérnek a nevelők és a diákok érdekétől

Lehetnek: 

- általános

- közvetlen

- társadalmi

- intézményi 

- pedagógiai 


Oktatás módszerei:

- Az oktatási folyamat állandó (születéstől -> halálig tart)

- Ismétlődő (gyakorlatias)

- A tanárok és a diákjaik kapcsolatrendszerének, tevékenységének, a része eltérően kerülnek alkalmazásra.

- Feladat és tevékenység orientált

- Az oktatás folyamat során, a cél elérését szolgálják

pl. előads, elbeszélés, tanulói kiselőadás, megbeszélés (vita, érvelés)


Szemléltetés:

projekt feladat készítése 


Kooperatív módszerek:

szimulávió, szerepjáték, játékok, házi feladatok,


Gyakorlat:

ismétlés


Ellenőrzés:

értékelés


Óraterv (vázlat):

- óra átadása esetén fontos

- Ennek a megvalósítása a tanár kompetenciája


Nevelés - oktatás célja / tartalma:

- A tanár személyisége nagyon fontos

- Életkori sajátosságok

- Egyéni képességek 


Az órák típusa:

általános

öszefoglaló

számonkérő


Tantárgyi sajátosságok, szaknyelvezete függ:

- A rendelkezésre álló időtől, a tanulásra

- A csoport létszámától

- Tantárgyi és személyi feltételektől


Az oktatás szervezeti és munkaformái:

Szervezeti: osztály:

- Ismeret összeszedése, azonos életkor, az adott tananyagot együttesen tantervi követelmény szerinti ellenőrzés

Szervezés alapja, az életkor (kivéve az alternatív iskolák esete)

- Adott tanév tananyagának együttes elsajátítása


Életmódbeli sajátosságok:

- Sprotban

- Különös tevékenység vgzésekor


Egészségügyi besorolás:

- Antizmus

- hallás sérült (részben / teljesen)

- szemsérült (részben / teljesen)

- SNI-s 

- Magatartás problémás

- Cukorbeteg

- Amputált végtagú

- Mozgáskorlátozott 


Tanulmányi kirándulás:

Elméleti ismeretek alkalmazása -> gyakorlatban 


Szakkör:

Azonos érdeklődésű tanulók, tanórán kívüli foglalkozása, tanórája


Korrepetálás:

- Hiányosságok pótlása

- Tananyag ismétlése

- Feladatok végzése

- Házi feladat elkészítése

- Gyengébb tanulók felzárkóztatása

- Segítség adása


Napközi, tanulószoba:

- Tanítás utáni felügyelet

- Házi feladat elkészítése


Munkaformák:

Forntális 

Csoportos

Egyéni

Otthoni (online)


Oktatási folyamat:

- Minőségügyi kör -> A céloktól az eredményig


Oktatási célok:

Kirándulások (tanulmányi)

Tananyagok

Módszerek

Tevékenységek

Eszközök

Eredmények

Folyamatos mérés -> kompetencia mérése (Pisa felmérés)


Pszichológia

Alapismeretek:

Pszichológia fogalma:

- Lelki élettel, lelki jelenségekkel foglalkozó  tudomány

psziché -> lélek   +    logos -> tan  = pszichológia

- Az atyja a pszichológiának: Wilhelm Wundt


Interdiszciplináris tudomány: 

Közös tudomány

Inter -> közös    +     diszciplináris -> tudomány, tanok = interdiszciplináris


Egyes tudományi területek összeolvasztása jellemzi

Filozófia

Élettan

Nyelvészet ... Stb.  


A gyermek:

Látás 

Hallás

Tapintás ingerei álltal ismeri meg a környezetét


Empirikus tudomány:

Tapasztalaton alapulló tanulás

- Gyökerei az ókorig nyúlnak -> filozófia

Platon: Az ember elsősorban ész+lény, puszta gondolkodásával képes felkutatni a végső igazságot.

Az ismeretek születésétől fogva adottak -> Idealisztikus gondolkozás


Arisztotelész:

- Az ember elsősorban bilógiai lény, környezete és tapasztalata befolyásolja, s a lélek, a test egyik művelődési rendszere -> materialisztikus gondolkodás


Pszichológia területei:

Általános lélektan

Fejlődés lélektan

Személyiség lélektan

Szociális lélektan

Biológiai lélektan

Pszichológiai lélektan

Kognitív lélektan 


Alkalmazott területek:

Minden területen!

pedagógia, munka, klinika, reklám, krimiinalisztika, művészet, gazdaság, politika, szexualitás, sport


Pszichológiai módszerek:

Kultúrális módszerek:

Megfigyelés:

Mindennapi, tudományos (céltudatos, tervszerű, rendszeres)


Önmegfigyelés:

Introspekuláció: Befelé figyelés 


Mások megfigyelése:

Extrospekuláció


Expolarizáció (Kikérdezés):

- Kérdőív

Szociometria

tesztek

céltudatos tervszerű (időnapló vezetése!)

rendszeresnek kell lennie


Kísérlet: 

- Labor körülmények között

- Természetes körülmények között


Az állítás -> kutatás -> igazolás vagy cáfolás -> eredmény bemutatás -> elismerés vagy bukás


Vizsgálati módszerek:

- Tesztek

- Matematikailag jól kiszámítható (statisztika készíthető) 

- Standard kérdéseket tatalmaz


Értékelő módszer:

- Statisztikai módszerek

- Szignifikancia számítás

pl. Tolman -> Látás tanulás (vizuális tanulás utján való tananyag átvétel) 


Személyiség lélektan: 

(Göthe) -> A szó jelentése: maszk


Magatartásbeli:

- Tág értelmezésben, a személyiség, az ember egyedi tulajdonságainak összessége

- A személyiség lélektan azzal foglalkozik, hogy:

Milyen szerepet játszanak a külső és belső tényezők a személyiségfejlődésben.


Személyiség:

- Egyszeri

- Megismételhetetlen

- Emberre egységesen jellemző vonások

- Szokások összessége

- Különbséget kell tenni vonások és típusok között


Típus és vonás:

- Mindig valamilyen nem fontos és folyamatos kategóriához való tartoás

- Egyező


Vonás: 

- Folytonos kategóriához tartozó vonás

Minden személy azonos vonásokkal rendelkezik, de eltérő mértékben


4 típus:

tűz: hatalmas érzelelem, száguldó életvitel

víz: szeretben, érzelemben stabil

levegő: képlékeny, érzelem mentes

föld:  áhatatos, mindíg segítőkész






FELTÖLTÉS ALATT . . .