Forrás: Saját tanáraim: GDPR szabályzat miatt csak monogramot írok: L. R.  

Kommunikáció

Kommunikáció folyamata és alapfogalmai:

Mai értelemben:

A kommunikációs információk, ismeretek érzelmek átadása, cseréje és valamilyen eszköz, illetve valaminek a segítségével kommunikálunk.


Kommunikáció modellje:

Adó ->Csatorna>Jel / Kód -> Csatorna -> Vevő és a körülötte lévő kontextusból és kontaktusból áll.


Alapfogalmai:

A kommunikációs folyamat egy olyan cselekménysorozat, amelynek során információáramlás, illetve információcsere történik.


Elemei:

- Feladó

- Vevő

- Üzenet

- Csatorna

- Zaj


Funkciói:

- Tájékoztatás: Informálás

- Érzelemkifejező: érzelmek, hangulat

- Felhívó: kérés, felszólítás, parancs


Mellék funkciók:

- Kapcsolattartó: köszönés, beszéd, cselekvés

- Értelmező: magyarázat

- Esztétikai: Szépirodalom


Típusai:

Kommunikáció résztvevő száma szerint:

- Lehet közvetlen vagy közvetett (beszéd, tétel)

- Interperszonális (személyek közötti)

- Csoportos: baráti társaság, munkahelyi közösség

- Tömegkommunikáció: TV, Rádió, PC


A visszacsatolás megléte, illetve hiánya szerint:

- Egyoldalú  (olvasás, TV nézés)

- Kölcsönös (beszéd, telefonálás)


A szervezetiegység foka szerint:

- Intézményesített: Az üzenet kibocsátója egy vállalat, intézmény vagy szervezet

- Személyes: egy vagy több magánszemély kommunikációja


Kommunikációban alkalmazott jelrendszer szerint:

Verbális: A természetes emberi jelrendszert használja

Nonverbális: A Nyelven kívűl jelrendszert használ (pl.: kézjel -> siketeknél)


Verbális kommunikáció:

- Alapja a nyelv 

- Az alap kommunikációs eszközünk

- Beszéd és az írás


- Vokális kifejezése

- Munka és nyelvtani szabályok alkotják

- A hangok egyezményes jelekkel történnő rögzítése.


Ismeretek: Irodalmi művek


A pedagógia és az irodalom összefüggése:


A pedagógiai cél: 

- A  képszerű ábrázolás, a mesével


Az író feladata:

- Az élet színesebb ábrázolása

-> Mely érzelmeket vált ki az olvasóból -> motiválja -> ezáltal tanul a könyvekből


Korcsoport:

- Különböző, nem egyforma könyvek illenek egy adott korcsoporthoz

Fiataloknak:

- Egyszerű

- Érthető szöveg ami alkalmazható és könnyen tanulható


Ifjúsági irodalom:

- tanító jellegűek

- tanulás és tanulsággal zárul, ez a célja


Kisgyerek vers célja:

- Tájékoztatás a külvilágról -> érdeklődés motiváció kialakítása


Témák: 

- Más és más nevelési céllal jönnek létre


Könyvek:

- Nem csak tanító jellegűek lehetnek -> fejleszthetnek is!

- A pedagógia, soha nem lehet eröltetett, agresszív!

 

Helyette: 

- Játékos

- Motiváló

- Figyelemfelkeltő


A gyerekkel szemben-> az agresszió: 

- félelmet

- tanulási nehézségeket eredményezhet

- bizalom csökkenés: -> mind a társadalom, mind a családon - rokoni kapcsolatokon és baráti körben is


A gyerekkor: 

- A sebezhetőség 

- Kiszolgáltatottság korszaka

- 18 éves korig, érettségig


Móricz Zsigmond: Árvácska

Ottlik Géza: Iskola a határon


0-3 éves korig: 

- mondókák

- versek

- testrész ismeret

- állatos könyvek


3-6 éves korig:

- mese 

- vers (Himnusz, Szózat)

- mondókák (Ec pec kimehetsz, búj búj zöldág) 

- állatmese (3 kismalac, Süsű a sárkány)


6-10 éves korig:

- mese (ablakzsiráf)


10-14 éves korig:

- Ifjúsági regények (A kis herceg, Vuk, Tüskevár...)


14-18 éves korig és a felett: 

- Ifjúsági irodalmi könyvek (Tüskevár, Vuk, Egri Csillagok)


18 éves kortól:

- A felnőtt kategóriájú könyvek (Életrajzok, nehezebb érzékenyítőbb tartalmú könyvek, ismeret tartalmú könyvek Dokkumentum könyvek)



FELTÖLTÉS ALATT . . .