Forrás: Dr. Káró Nóra , nive.hu tananyagbank fődokumentumot használtam jegyzeteim kidolgozásához 

Általános egészségügyi ismeret 

oktatási szakasszisztens szakmához 

Az egészség: 

A teljes testi, lelki és szociális jólét állapota, és nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiánya


A betegség:

A testi – lelki – szellemi egyensúly felborulása, amely akadályozza a beteg élőlény életfolyamatait, mindennapos tevékenységét és a társadalmi életben való részvételét.

 

Az egészségfejlesztés fogalma:

Az egészségfejlesztés olyan folyamat, amely képessé teszi az embereket arra, hogy fokozzák kontrolljukat egészségük felett, illetve javítsák azt. 

A jóllét állapotának elérése érdekében az egyén vagy csoport legyen képes azonosítani és megvalósítani célkitűzéseit, kielégíteni szükségleteit és / vagy megváltoztatni környezetét, vagy megküzdeni azzal."


NAPIREND 

A gyerekeknek születésüktől fogva nagyon fontos, hogy életritmusuknak megfelelő napirendet alakítsunk ki.  


Az intézmények napirendje:
A napirendek tehát intézményenként változnak, nincs egy állandó, egységes, mindenhol alkalmazott sablon.


Iskolai napirend:

- reggeli gyülekező

- délelőtti tanítási órák

- ebéd

- délutáni foglalkozás

- szakkörök

- délutáni tanóra

- levegőzés, játék

- távozás

A különböző napirendi pontok különböző nevelési helyzeteket vetnek fel, melyeket meg kell ragadni, és tartalommal megtölteni. A napirendi pontokhoz kapcsolódó nevelés területei:

 1. Érzelmi nevelés:

A gyerekek egészséges fejlődéséhez érzelmi kapcsolatokra is szükség van. 

Ezek tudatos alakítása az érzelmi nevelés. 

A gyerek érzelmi lény, sok-sok odafigyelést, törődést igényel. 

A nebulók számára a felnőttek gondoskodása biztonságot ad. 

Ezt meg kell kapnia a családjában, az iskolában és a nevelés egyéb színterein is. 

Tudatosan törekedni kell arra, hogy minél több pozitív érzelmet éljenek át (öröm, nevetés, sikerélmény, büszkeség, egymás segítése stb.). 

A negatív érzelmeket próbáljuk meg feloldani, feldolgozni (harag, bosszúság, bánat, stb.). 


2. Értelmi nevelés:

A családi és az intézményes nevelés keretein keresztül folyik. 

Részei: az ismeret folyamatos bővítésére, korszerűsítésére való nevelés, értelmi képességek 

Fejlesztése: érzékelés, észlelés, emlékezet, figyelem, képzelet, gondolkodás. 


Az iskolai tananyag terjedelme szükségessé teszi, hogy a tanulókat felkészítsük az új információk önálló megszerzésére, feldolgozására, a kialakult ismeretek és tevékenységek fejlesztésére. 

Fontos, hogy ne a tananyag mennyiségi, sokkal inkább a minőségi növelése legyen a cél. 

A tanulók aktivitására, igényeire, szükségleteire, motiváltságukra és együttműködési készségeire alapozzunk a folyamat során. 


3. Testi nevelés:

A test egészséges fejlesztését az egyéb személyiségjegyek fejlesztésével (magatartás és viselkedésformák) szoros egységben kell megoldani. 

A mozgásfejlesztést a kommunikáció gazdagítására is felhasználhatjuk. 

Kiemelt hangsúlyt kell kapnia azon képességek fejlesztésének, amelyek az eredményes munkavégzéshez 

(fizikai munka!), az egészséges életmódhoz szükségesek.


Feladatok - napirendhez kapcsolva:

- Gondozási teendők (testápolás, pihenés stb.) 

- Az egyes étkezések szervezése, irányítása, előkészítése 

- Játék, szabadidős tevékenységek irányítása 

- Az egyéni fejlesztés, tanulás segítése a pedagógus útmutatásai alapján 

- Bekapcsolódás eszközök készítésébe, oktatástechnikai eszközök használata 

- Gyermekmunkák szervezése, irányítása 

- Gyermekkíséret, felügyelet pedagógus irányításával 

- Ismerkedés az adott intézmény Pedagógiai Programjával, Házirendjével, Pedagógiai Programjával, Szervezeti és Működési Szabályzatával, Helyi Tantervével, adminisztrációjával.


Egészséges környezet biztosítása 

Az egészséges környezetben való tanuláshoz, munkához mindenkinek joga van. 

Alkotmányunk (1949. XX. Tv.) 1989-es módosítása is rendelkezik: 18.§ "A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez." 

Tartalma: 

- egészséges környezethez való jog

- biztonságos környezethez való jog 

- zavartalan környezethez való jog 

- esztétikus környezethez való jog 

- a környezet egészségéhez való jog


NAPIREND 

1. Az intézmények napirendje 

(iskola, kollégium) 

Az ehhez kapcsolódó nevelési területek 

(érzelmi, értelmi, testi nevelés) 


2. A pedagógiai szakasszisztens feladatai a napirendi pontokhoz illeszkedve 

1. Egészséges környezet biztosítása 

- Az intézmény udvara 

- Az intézmény belső helyiségei 

- Szellőztetés 

- Hőmérséklet 

- Berendezési tárgyak 


2. Egészséges életmód kialakítása

- Helyes életritmus 

- Táplálkozás 

- Testápolás 

- Öltözködés 

- Mozgás 

- Játék 

- Pihenés, alvás 

- Táplálkozás 

- A környezet rendben tartása 



FELTÖLTÉS ALATT . . .