Oktatási szakasszisztens szakmai jegyzetek

Forrás: Saját tanáraim: GDPR szabályzat miatt csak monogramot írok: J. Z. 

Az élményen alapuló pedagógia:

- A játék olyan emberi tevékenységet foglal magában, amely végig kíséri, az egész életünket.

- Aminek fontossága az önként szabadon választott tevékenység, amelyben nincs rákényszerítés egy adott cseklekvésre!

- Lényege az-az, hogy az emberi képesség, tükrözze a valóságot és át is adja azt.

A játék:

- A kisgyermek korban elsődleges a játékos tevékenység

- Amit szabadon kell megválasztania és hagynunk is kell neki, természetesen biztonságos környezetet kell biztosítani.

- "Külső" céljának nem kell lennie a játéknak

- Önmagától kell csinálnia a tevékenységet a gyermeknek

- Saját magának szerezzen örömet a cselekvésével, játékával

- Mindez hatással lesz a mindennapokra és az élete fejlődésére

Hatások:

- Feszültség oldás fontos a gyermek számára

- Örömszerzés forrás fontos a gyermek számára (igényli is)

- Személyiség fejlesztése kulcsfontosságú és meghatározza milyen ember lesz

- Örömet szerez neki érdekli -> motiválja a tevékenység vagy játékos cselekvés közben

- Az élményeknek mindig tartósnak kell lennie

- Veszély / félelem legyőzésére kell törekednie és bíztatni kell "hamis" határainak feszegetésére

- Játékos tudat kialakítása fontos a személyiségének fejlődésében

Tanulási tanácsok:

- Jegyzetelj és írj sokat a tankönyvbe

- Az írás hasznos és fontos is a mindennapi tevékenység végzésünk közben

- Margóra kulcsszavakat írjál

Ha külön jegyzetelsz:

- Akkor a saját szavaiddal írj le mindent ami nem szakmai szöveg

- A gondolatmenet egységét tartsd be és ennek tudatában írd le

- Óvatosan bánj a kiemelésekkel (Egy szöveg 80% - a "lényeges" információ 20%)

- Idegenszavakat a tankönyvben az adott szó felé írd vagy a margóra vagy egy külön füzetbe

Fejlesztés - Mit fejleszt?

- memoriterek: A hosszú távú memórit

-> A folyamatosan használt és berögzült "valódi" tudás az, ami megmarad

- A jegyzeteket mindig a tankönyv alapján készítsd

1. Tankönyv elolvasása

2. Jegyzet tervezése, majd jegyzet leírása

3. Feladatok (házi feladat, projektfeladat) elkészítése

4. Tananyag megtanulása

5. Megtanult tananyag ellenőrzése (röpdolgozat, témazáró dolgozat)

+ 6. Más forrás, taninformáció (tudásanyag) használata a jegyzeteléskor -> ezt hívjuk jegyzet kiegészítésnek

A hatékony tanulás:

- Fogalmazd meg a tanulandó szöveget a saját szavaiddal.

- Olvasd el a tankönyvet

- Takard le vagy fordítsd le a jegyzetet

- Ellenőrizd tudásod pl.: szókártyával, kulcsszavakkal, párosítsd össze játékkal

- Bontsd szét a szöveget ne egybe tanuld pl.: verseket (versszakonként tanuld)

A tanulás 10 szabálya:

- A passzív tanulás (idővesztés!)

A szövegek helytelen és összefüggéstelen tanulása, akkor következik be, ha:

- A kiemelés helytelenül van használva

- Az utolsó pillanatra hagyott a tanulás

- Ha nem érted az anyagot nincs jól elmagyarázva

- Ha nem alszol eleget - 8 óra iskolaidőben minimum az alvásigénye a szervezetnek, ha kevesebbet alszol az agy teljesítménye és kapacitása csökken

Pedagógiai tanulási cél:

- Hogyan értjuk meg az adott feladatunkat és az adott szituációnkat

Fejlődés:

- Játékkal fejlődik

- így alakul ki a egyedi személyisége

- Tanulás utján fejleszhető

Érés:

- Személyiség változással alakul ki, ami egyedi

Nevelés:

- Közösségben felnőttéváláshoz vagyunk kötve

- Függünk a szülői akarattól, figyelemtől

- Szocializálódásunk a szülőktől függ és a neveltetéstől

Környezetünket szabályozó tényezőkre való nevelés -> Ebből fog később kialakulni a társadalmi elvárások megtanulása, ismerete (törvények, szabályok betartása)

-Amit a szülőktől és a rokonoktól tanul meg (családi szocializálódásnak nevezzük)

Büntetés, Nevelés, Dícséret:

- A büntetés: Az adott "káros" helyzetben kell csak alkalmazni

- Túlalkalmazása: Félelmet fájdalmat, lelki sérülést és bizalmatlanságot okoz!

- A Nevelés: Születéstől a halálunkig tartó folyamat

- A Dícséret: Mindig szükséges, de idővel nem fontos

- Felnőttkorban a munkában, a tudásunkat és a munkánkat fizetik meg "ez lesz a dícséret"

A gyermek fejlődése:

Szenzomotoros szaksz:

- 0-2 éves korig

- Érzékelés

- Mozgás

- Utánzás

Műveletek előtti szakasz:

- 2-7 éves korig

- Tárgyakkal való játék és azzal való közös nevelés

- Egyedül ismereteket szerez

Konkrét műveleti szakasz:

- 7-12 éves korig

- Gyakorolja ismétli, a feladatot és a memória kezd kifejlődni

Formális művelődési szakasz:

- 12 éves kor után

Társas és felnőttekkel való közös játék, tanulás

- Mese -> tanulásként éli meg

- A meséknek a valós tartalmát teljesen, a valóságtól mentesen halljuk vissza a gyermekektől

- A gyerek játékosan tanul

Mozgásos koordinációs szakasz:

- Utánzás

Szabály alkotás korszaka:

- Képes alkalmazni és alkalmazkodni a játék szabályaihoz

- Balesetekkel tanulja meg a hibáit

elesik -> fel áll -> elesik -> fel áll

- Erkölcsi tartalom büntetés és dícséret visszamondása

- Olvasás s írás elkezdése : Betük, szavak írása

- 8-12-14 éves korban éretté válik

- "saját" életének vezetési képességét elsajátítja (nem kell felügyelni)

A nevelés:

- A nevelés: személyiség fejlesztő forma

- A nevelés tipikusan emberi tevékenységi célra irányul

- Különböző egyénekben lévő potenciákat aknáz ki

A szociológiai módszerek kutatási módszer:

- tesztek

- kísérletek

A vizsgálati módszerek:

- tesztek

- laboratóriumi vizsgálatok

- értékelő írásos tesztek

- értékelő módszerek

Maslow - szükséglet elmélet modellje:

1. Fiziológiai szükséglet

2. Biztonság szükséglet

3. Szociális és szeretet szükséglet

4. Önbecsülés szükséglet

5. Önmegvalósítás szükséglet

Többször kevesebbet tanulj: (Ne magolj, azzal nem tanulsz!)

Az agy olyan, mint a szivacs az izom, meg van a maximum kapacitása, terhelhetősége.

Variáld a technikákat:

- Tarsts szünetet

- Jutalmazd magad ha megtanultál valamit

- Kapcsolj ki minden zavaró tényezőt (Pomodoro technika)

- A nehéztől a könnyű tananyagrész felé haladj

Legen tanulási motiváció

- Minden tantárgynak megvan a maga szaknyelvezete

Alapja:

A rendszeres tanulás, folyamatos jegyzetelés információ gyűjtés

Aktívan hallgatni a tanárt + ha nem értesz valamit vagy lemaradtál konzultálj a tanároddal

Társadalom tudományok és a humán - tudományok:

Analitikus tanulás -> Érvelés fejlesztésére alkalmas

Esettanulmány és történelem -> Értelmezésre, összefüggések megtanulására és keresésére valamint azok megértésére és elemzésére szolgálnak, illetve megtanítanak érvelni is

Természettudomány:

- Alap ismeretek megértése

- Fogalmak megtanulása

- Diagram és táblázatok elemzése és alkalmazása

- Problémamegoldás gyakorlása

Matematika és statisztika:

- Rendszeresen tanuld gyakorold és ismételd

- Többféle probléma megoldási módszer alkalmazása

- Bizonyítások szakszerű használata (szabályok, képletek)

Nyelvek és irodalom:

- Rendszeresen olvasd és írd le

- Szövegértés és elemzés gyakorlása

- Szöveg használata

- Irodalmi elemeket és értelmezéseket használj

- Dolgozzatok közösen tervezve (kiselőadás, óravázlat közös megírása)

A személyiségünk tág értelemben, az embernek az egyedi tulajdonságának összessége.

Maria Montessory:

A szabad gyermeknevelés "anyja"

Brans Wick Teréz:

Az első Magyar Óvoda megteremtője

Bezerédi Amál:

Flóri gyerekkönyv alkotója



Pszichológia:

Személyiség lélektannal foglalkozó tudomány

cél:

- Az egyéni különbségeket és az egyéneket egymástól különbözővé tevő tényezőket leírja és megmagyarázza.

Az egyén és a környezet közti kapcsolat

- Az egyén és a környezete közötti kölcsönösségeket, kölcsönhatásokat, befolyásolja.

- Biológiai fejlődéseket, tanulási gondolkozásokat, érzelmi és motivációkat egységbe foglalja.

- A teljes személyiség integrált elemzését nyújtja

Személyiség:

- A külső hatásokra kialakult belső feltételeknek és öröklött diszpoziciójának (adottságoknak) és az egyénen belüli kialakult, egyedi egyszeri és megismételhetetlen integrációja, ami meghatározza.

-> A viszonyulásukat, alkalmazkodóképességüket a környezetükhöz.

- Öröklött és szerzett tulajdonságoknak, vonásoknak a sajátos szerveződése egysége

Játékban: (Miért motivált?)

- Örömforrás

- Bánat kifejezés

- Feszültség, félelem kimutatás

- kommunikáció gyakorlás (gügyögéssel)

- önkifejezés (saját magát is szórakoztatja, környezete mellett)

Kretschmer tipológia:

- A testalkat szerint 3 típus

- A három lelki alkat

Szerinte a hormonális rendszer felelős a lelki betegségekért

1. Piknikus

2. Aszténiás

3. Atletikus

Motiváció:

- Cselekvésre késztet

szintje: múlt - jelen - jövő -> átvett tudás -> jelen tudás -> jelen tudás fejlesztése (jövőre tekintve) + új célok kitűzése és -> a tanulás a halálunkig tartó folyamat egységét alkotja.

A pedagógia: neveléstudomány

Tapasztalaton nyugvó tudás átadása

Nevelési cél:

- Az embereszménye (gondolkodási) folyamatok jellemzőkre építő módszerek meghatározásában, a motivációs rendszerek kialakításában, a társas folyamatok megértésében a pszichológiához kapcsolódóan.

- Értékrendszert kialakító folyamat

Célja:

- A társadalomba való beilleszkedés segítése, a gyermek, a tanuló optimális személyiség kifejlődésének elősegítése.

A pedagógia tárgya:

- A nevelés, a gyermek alakításának -> fejlesztésének folyamata

- A nevelő és a nevelendő személy között bizalom alakul ki:

- Ami kölcsönös folyamattá nő az idő előrehaladásával

A pedagógia feladata:

- Az érték, normák, kultúrák átadása megismertetése, az ember személyiségváltozásainak folyamatában.

3 fő terület:

- Kognitív - értelmi fejlődés

- affektív- érzelmi fejlődés

- pszichomotoros- mozgás fejlesztés, akarat fejlesztés

Nevelési színterek:

- Elsődleges:

A család

- Másodlagos:

Az intézményi rendszer keretein belüli tanulási folyamat helyszíne és személyei és a társai is

Ennek lépcsőfokai:

Bölcsőde -> óvoda -> Általános Iskola -> Közép Iskola / Szakiskola (16 éves korig tankötelezett) -> Egyetem -> tanfolyamok + külön képzések

A nevelési módszer:

- Valami felé vezető út, kitűzött nevelési cél érdekében alkalmazott eljárás.

Formái:

- Segítő támogató rendszer

- Dícséret jutalmazás

- Ellenkező hatást kiváltó módszer

- Szidás

Szidás fokai:

- Enyhe fok

- Tetlegesség (kis fájdalommal járó: ütés, bántás)

- Gyermekbántalmazás (Azonnali kivételt igényel a gyermek - A bántalmazó közegből!)

- Gyakran sújos lelki és testi bántalmazás jelei is mutatkoznak!

A gyermek érdeke ilyenkor kulcsfontosságú NEM vonható vissza, hatóság jár el ilyenkor!

Súlyos testi, lelki, szexuális bántalmazás, prostitúcióra való kényszerítés (kissebségi etnikai körökben elterjedt)

Mik a megoldások elvétel esetén?

- Állami gyermekgondozás vagy magán gondozás (nevelőszülői program)

Melyik a jobb? A nevelő szülői, mert hamar integrálódhat (beilleszkedhet a többiekhez) a gyermek.

Módszerek fajtái:

- Beszélgetés

- Példamutatás

- Vita

- Előadás

- Tájékoztatás

A nevelés komplex feladat, hatnakrá a biológiai, fiziológiai és társadalmi törvényszerűségek

A nevelés társadalmi jegyei:

- fejlődés

- fejlesztés

- hatások (külső, belső)

- tervezés

- irányítás

Módszerei:

- Követelés

- Gyakorlás

- Példás

- Jutalmazás

- Ellenőrzés

A direkt nevelési módszer:

- A nevelő közvetlenűl hat a neveltre

-> közösségen készül hat a neveltre, ez néha szükséges!

A szocializáció:

- A társadalomba való beilleszkedés, melyben az egyén megismeri önmagát és a környezetét.

A család funkciói:

- Beszéd

- Interakciós tér biztosítása

- Az én-én rendszer belső kontrollfunkciók alapjainak kialakítása

- Kommunikáció megalapozása

- Intimitás kialakulása

- Identitáskép meghatározása

- Alapszemélyiség kialakulása

-> Irányt szab a személyiségfejlődésben

Két család típust különböztetünk meg:

- befelé nyitott

- kifelé zárt

A családtagok:

- figyelnek egymásra

- tisztelet van köztük

- érzéseiket megosztják

- felelősek egymásért

- A szülő gyermek kapcsolat meghatározó

- Az azonos szülői bánásmód - testvérkapcsolatra hat

- Egyformán megkapnak mindent, nincs hierarchiha és különbbség

- Az iskola: szegregációkba (külön csoportokba bontja, megkülönbözteti) - a jó és kevésbé jó tanulókat

(Ez téves megítésés és nam szabad felelős pedagógusnak csinálnia!)

- Kulcsfontosságú az integrációs csoportok létrehozása (a beilleszkedésre való neveléssel együtt!)

A tanulás - tanulása:

Didaktika (oktatáselmélet):

Két fő kérdés:

Mit és Hogyan tanítsunk?

A mai fiataloknak ebben a gyorsan fejlődő és technológiában "előrehaladott", de szakemberhiányban kűzdő világban, mit lehet hatékonyan tanítani, ami fognak is használni a munkájuk során a kikerült friss munkaerők.

Fontos kérdések a mai magyar oktatási rendszerhez:

Ki tanít?

Mit tanít?

Mi alapján tanít?

Jól és hatékony-e a tanítási módszere?

Jól tanít, eredményes-e?

Jó a tudásbázis, amiből tanulnak a gyerekek?

Megfelelő eszköz áll a tanárok rendelkezésére?

A tanulás szempontjai:

- A tananyag tartalma, a gyermek életkori sajátosságaihoz igazodjon

- A tanulás folyamata, sajátosságai, képességei, a nevelő személyisége, kompetenciája és pedagógiai módszertan alapján történjen.

- Tárgyi feltételeket vegye figyelembe

- Olyan egységes rendszerre van szükség, ahol a tanítás, az irányadó, a tanulás irányított elem.

Oktatás munkaformái:

- Egyéni

- Csoportos

- Frontális

- Nívócsoportos (fakultatív egy tantárgyra koncentrálódik)

Integráció:

Beilleszkedést beolvadás a társadalomba

Szegregáció:

Elkülönít, eltávolítja azokat a tanulókat akik lassabban vagy nem tudnak lépést tartani a többiekkel vagy valami tanulási magatartásbeli problémával kűzdenek.

Inklúzió:

Szemléleti befogadás és elfogadást jelent

A gyermek nevelése soha nem mehet át, abba az irányba, hogy a gyermek lelki - testi - szellemi - érzelmi terrorban nőjön fel!

- Gyermekvédelmi szolgálatnak jelezni köteles, az aki észleli a jeleket vagy tudomására jut ilyen!

Pszichológia:

- Önálló tudományág

- Az emberi viselkedést kutató tudományág

Fogalma:

- Lelki jelenségekkel foglalkozó tudomány (idegrendszerről beszélünk)

- Az emberi viselkedési folyamatokkal foglalkozó tudományiág

Tárgya:

- A mentális folyamatok

- Érzékelés (külső - belső)

- Figyelem

- Elemzés

- Tanulás megfigyelése

- Viselkedési folyamatok megfigyelése

Pszichológiai területei:

- Az alaptudomány

- Általásnos alapjelenségek

-> Eredményei nem alkalmazhatk közvetlenül a gyakorlatban

Fő területei:

Általános lélektan:

A Felnőtt ember lelki jelenségeinek törvényszerűségét kutatja

Fejlődés lélektan:

Emberi életkorokra jellemző különbbségeket vizsgálja

Személyiség lélektan:

Az emberi lelki jelenségeket belső összefüggéseket elemzi

Szociálpszichológia lélektan:

Az egyéni és a csoportok viszonyát kutatja

Főbb területek:

A nevelés lélektan és az iskolapszichológia -> A lélektani jelenségek alkalmazásával foglalkozik

Pszichológia feladata:

- Feltárja a lelki jelenségek okait

- Lefolyását

- Törvényszerűségeiket

- Vizsgálja a személyiség fejlődést is

- Vizsgálja az egyéni lelki megnyílvánulások sajátosságait

- A csoportokban lezajló történéseket, mechanizmusokat

Vizsgálati eszközök:

Beszélgetés:

- Közvetlen kapcsolat a diákkal

- Társalgás elve

- Ismeret szerzés, a hiányosságokról

- Természetes körülmények vizsgálata

- Élethelyzetei között maradt szokások kialakulásán szerez tapasztalati információt a gyermek viselkedéséről

- Laboratóriumi vizsgálatok

Tesztek:

- Inteligencia tesztek

- Személyiségvizsgáló teszt

- Képességvizsgáló teszt

Kérdőívek:

- A csoportos informálódást teszi lehetővé

A személyiség:

- Az egyén pszichológiai és fiziológiai funkciójának rendszere

Személyiséget befolyásoló tényezők:

Örökletes tényezők:

- Faji tulajdonság

- Idegrendszeri tulajdonság

- Vércsoport

- Haj

- Szem színe

- Betegség (kóros betegségre értendő, öröklött betegségek)

Környezeti tényezők:

- Természeti

- Éghajlati

- Időjárási

- Személyes- szocziális

- társadalmi környezet (család, rokonság, ismertség, bölcsőde, óvoda, iskola, munkahely)

- Micro - macro környezet

- Élettelen és élő környezeti tényezők

" Érés ":

- A fejlődés egyik formája, egy adott szintre való eljutás folyamata

Megkülönböztetünk:

- biológiai érést

- spontán érés

- nem tudatos, ráhatásos érés

Az egyén életébe, fejlettebbé válásához vezet.

A tanulás:

Egy külső eredetű, indítottságú folyamat

ösztönzés - motiváció

Szeretve tanul a gyerekek többsége, élvezi a tanulást!

Az érés és a tanulás egymásra épül.

Fejlődés folyamata és jellemzői:

- Pszichés működésben egy minőségi változás

Tárgya:

Az egészséges fejlődés, az egyén életkori szakaszok jellemzőinek bemutatása

Kötődés fogalma:

Az emberi kapcsolatok mozgató és összetartó ereje

Jellemzője:

2 ember között létrejöhet:

testi közelség

érzelmi közelség

pszichés közelség

Csecsemőknél:

- sírás, anya közelsége,

- anya - gyerek kapcsolat fontos a személyiségfejlődésben és annak kialakulásában

Harlow majomkísérlet:

- drótanya és szőranya majom kísérlet mejikhez megy hozzá a kismajom a szőranyához mert melegíti és biztonságban érzi magát a kismajom.

0-2 éves korában: 

- A Bizalom - Bizalmatlanság

Erikson modell: Az 1. szakasz a szükségletekhez kötődik.

2-4 éves korban:

- Autonómia - szégyen érzet kialakulása, kételkedés kialakulása

- Akaratos kontrollt "nyer" az ürítő funkciók felett és fejlődnek a motoros készségei is, miközben elkezdi felfedezni a környezetét.

4-5 éves korban:

- Kezdeményezés - bűntudat, rossz és a jó kép kialakulása és helyzetekben való alkalmazása

- Alapkészségek elsajátítása

- Kezdeményező -> Szülői ellenzés -> gyermek enyhe fokú agressziója

pl.: sírás, vergődés a boltban, útközben, rokonoknál akar maradni - viselkedési szituációkra értendő


- Reagálás elvárható és eredményes kezdeményezésekkel próbálkozik

-> Tudatossá válik számára mit lehet és mit nem szabad csinálnia

-> "Énerő" szakaszba lép:

Ezzel fejezi ki, függetlenségét, szabad véleményét és emellett boldog is az elért eredményeiért


5-12 éves korban:

- A gyermek ebben a korban egyre tudatosabb lesz az egyéni voltára.

- Rossz külső és belső tulajdonságok a "gyerek megbélyegzése" -> lelki fájdalmat, önbizalom hiányt és kisebbrendűséget eredményezhet /Soha nem szabad a gyerekkel így bánni!/


Erikson: 

- Fordulópont az életfejlődésben, ahol a korábbi élmények és tapasztalatok, valamint a jövőbeli elvárások által kialalakul, hogy (az egyén azzá válik-e, amivé a társadalom elvárja vagy amivé ő akar lenni!)


A korai felnőtt kor: /Intimitás vagy izoláció/

- Az identitás megválasztása úgy, ahogy azt a közösség normálisnak képzeli.

- Az a "normál" állapotban van jelen a mindennapokban

- Az (anya - apa - és a gyerek(ek)


Kölcsönös kapcsolat:

- Komprumisszum és áldozatot (házassági rendszer) 


Feltétele:

- A hűség

- A szeretet

- A közös programok

- A közös gondolatok elképzelések tervek


Felnőttkor: 

- Szociálisan értékelt munka és hivatás

-> Legfőbb fejlődési feladata:

A társadalomhoz bizonyos mértékkel és segít az összes generáció közti ->  "lemorzsolódott" társadalmi réteg színvonalának javulását elősegíteni!

- Időskor: Kétségbeesés, félelem korszaka, "felkészülés az elmúlásra"

- Gondoskodás az utódokról


4 alap feltétel:

Pénz kell 

1. Enni - inni

2. Lakhatás

3. Munka

4. Ruházkodás


- Az élet értékelése

- Példa adás, a jövő generációjának (tanítás, tudás átadás)


Megismerő funkciók:

- Érzékelés

- Észlelés

- Figyelem

- Emlékezet

- Képzelet

- Gondolkodás

- Fjlődése iskolás korig


Jellemzői:

A szervezetbe érkező ingerek, információk feldolgozásával foglalkozik.


Külső inger:

- Hallás

- Látás

- Szaglás

- Tapintás


Belső inger:

- Mozgás

- Érés

- Alvás


A figyelem sajátosságai:

- Az óvodásnak gyenge, még vándorol a figyelme, koncentrációs képessége "egy pontról"


-> zavarai:

- Külső inger hatására eltérő, ingadozó

- Figyelem zavar /képtelen összpontosítani/

- Érzelmi konfliktusban van az óvodás, nem tud figyelni


Képzelet fejlődése:

- Emlékképekből, tapasztalatokból egy új kép létrehozása. 

- Nem független a valóságtól, minél több a tapasztalat, annál színesebbek a képek.




Szociálpszichológia:

Az embert, a személyiséget, a tudás kapcsolataiban vizsgáló tudomány.


Tárgya:

- A különböző szociális egységekben végbemenő folyamatokat vizsgálva tanulmányozza.


A csoport fogalma:

- Közös cél érdekében, közös tevékenységet végző emberek összessége.


Típusai:

Szubkulturális csoport:

- A tudatos, de nem ideologikus

- A szociopaták /személyiség zavarban szenvedők/


A deviáns viselkedés formái:

Alkoholizmus

Drogfogyasztás

Hajléktalanság

Prostitúció


Nevelési stílus:

Tekintély elvű

Engedékeny megkívánó


Az attitűd összetevői:

- Kognitív: A tudás ismert szintje


Affektív összetevők:

- érzelem

- viselkedés


Demokratikus stílus:

- "hideg" - korlátozó

- feszült

- félelem

- szorongás

- elmarasztalás

- alá-fölé rendeltség


A szociometria:

- A társas kapcsolatok csoporton belüli vizsgálatát jelenti


A család:

- Együtt élő kiscsoport

- Házassági kapcsolatból jön létre


Család formái:

- Több generációs csoport

- Nukleáris cs.

- nagycsalád

- Egyszülős cs.

- Mozaik cs.

- Gyermek nélküli cs.


Funkciói:

- oktatás

- tanulási folyamat segítése

- gyerek nevelés

- ismert "külső inger" biztosítása

- háztartási technikák és eszközök használatára tanítás

- gazdálkodás tanítás

- gyerek álmai / munkájában való segítés / támogatása mindenben, az önnállóan élnitudásig

 

Iskolakerülés és családon belüli problémák:

- Az engedékeny nevelés

- Bántalmazás

- Szexuális csak fizikai

- Deviancia (elfelejt valamit)

- Negatív "külső" ingerek


Fiatalkorú bűnkövetés formái:

- Bántalmazás (fizikai vagy lelki)

- Rablás

- Zsarolás

- Kényszerítés

- Rendbontás

- Kifosztás


Segítő szakemberek:

- osztályfőnök

- gyermekvédelmi szolgálat

- szaktanár

- család

- iskolai pszichológus

- családgondozó

- rendőrség

- kortársak (ha érettebben viselkednek és tudják kezelni az adott problémát)


Tankötelezettség:

- 16 éves korig

- Iskolakerülés gyakori probléma (külön ennek a megelőzésre van csoportja a rendőrségnek is már)

- Fontos -> ide tartozó problémák, okai, kivizsgálása kötelező nem fakultatív:

- A gyermek érdeke a legfontosabb szempont! 

- A tanár, pedagógus, szociális munkás, gyermekvédelmi szolgálat és a rendőrség feladata ezt azonnal ellátni és intézkedni, ha gond van!!!


Mentálhigiéné:

- Magába foglalja a testi leki egészséget is


Elsődleges prevenció:

- Fenntartsuk az egyensúly állapotot a test és a lélek között.


Másodlagos prevenció:

- A beavatkozás és a szűrővizsgálat bevezetése.


Harmadlagos prevenció:

- A lelki betegség visszaélésének megakadályozása, a társadalomba való sikeres visszatérés támogatása - segítése, valamint a rehabilitációja -beilleszkedés segítése!


A veszélyeztetett gyermek:

Olyan magatartás vagy mulasztás következtében kialakult állapot, amely a gyermek testi, lelki, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja, illetve megakadályozza azt!


Fokozott veszélyeztetési területek:

- "Én"fejlődés

- Szocializáci

- Magatartás

- Életkori integráció

- Igényesség

- Aktivitás motorikus fejlesztése


Szabadidő:

- Az egyén önként vesz részt, akarata szerint és szereti is az adott tevékenységet végezni.


Funkciója:

- Lazítás

- Szórakoztatás

- Fejlesztés

- Kapcsolat ápolás

- Teremtő, alkotó és javító  


Befolyásoló tényezők:

- Időjárás

- Tönkre ment eszközpark

- Rossz talajviszonyok


Szülői értekezlet fontossága:

- Osztályfőnök hívja össze

- Feladatok és költségek

- Elvárások átbeszélése

- Mindenről jegyzőkönyv


Fogadó óra:

A gyerekről szól -> a hozzátartozó szülőnek ad tájékoztatást a pedagógus az adott szaktanár

- orvosolják az adott problémákat és megbeszélik a fontos, halasztást nem tűrő dolgokat!